Eкoномiчний слoвник-дoвiдник

Монопольний прибуток — вид доходу, економічна форма реалізації панування монополії, зокрема монополізації науково-дослідних розробок, патентів, ліцензій, передової техніки і технології, найбільш освіченої та кваліфікованої робочої сили, найпрогресивніших форм та методів організації та управління виробництвом. Основними джерелами М. п. є: експлуатація висококваліфікованої робочої сили; привласнення частини додаткової вартості, створеної на дрібних та середніх підприємствах, пов'язаних з монополією через систему контрактів Так, американська компанія „Дженерал моторе" має монопольні відносини з майже 40 тис, підприємств, які виготовляють для неї окремі деталі, вузли, займаються реалізацією виготовленої продукції. Третім джерелом М. п. є частина доходів населення (заробітна плата, дивіденди тощо), яке купує у монополій продукцію за завищеними цінами. Ще одним джерелом М .п. є надприбуток, який отримують гігантські монополістичні об'єднання в результаті впровадження нововведень (передових технологій, кращих методів організації праці тощо). Структура М. п. може бути виражена формулою: Р мон = Р, + Р2 + Р3, де Р, — середній прибуток, отримуваний підприємцями за умов вільного переливу капіталу в результаті дії міжгалузевої конкуренції; Р2 — звичайний надприбуток, який отримують підприємці, що здійснюють нововведення; Р3 — монопольний надприбуток від використання (зловживання) монопольного становища.

НазадВперед
А, Б, В, Г, Д, Е, Ж, Є, З, І К, М Л, Н, О, Р П, С Т, У, Ф, Ц, Ш, Я